Visa ett inlägg
Oläst 2007-11-08, 01:19 #72
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
improwise improwise är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Det som diskuteras här ovan är eg främsta skälet till varför vi nästan alltid hyr servrar (som det mest handlar om) utomlands. Det känns som om de flesta svenska webhostar är mer av "grabbarna i garaget" jämfört med dom tunga aktörer som man hittar på andra sidan atlanten, t.ex. SoftLayer, ThePlanet osv. Vi känner helt enkelt inte att vi kan lita på att de svenska leverantörerna är tillräckligt proffsiga och seriösa för "mission critical", om vi inte kliver upp i elitklassen där IBM och andra huserar, men då snackar vi ju något helt annat och helt andra priser. Känslan är att allt står och faller med någon enstaka nyckelperson, och skulle de dra vidare, bli sjuka eller något så är det god natt. Ofta tycker jag det räcker med att bara ta en snabb titt på respektive hemsida för att snabbt dra vidare, kolla t.ex. på några av de mer namnkunniga leverantörerna som fsdata och space2u, deras websiter är ju nästan pinsamt dåliga och fula, nästan som om det skulle några ideella föreningar eller liknande snarare än kommersiella företag.

Jag är inte dummare än att jag inser att det inte bara handlar om att de svenska leverantörerna är "dåliga" utan också handlar om lite skalekonomi och liknande, men trots det kan jag inte låta bli att tänka att är det här verkligen det bästa vi lyckas producera i Sverige? Känns lite som att jämföra typ IFK Göteborg med Barcelona för att tala sportspråk. Personligen tror jag problemet är ganska lättformulerat, på tok för många små leverantörer. Förutspår ett stålbad inom de närmsta 3 åren där vi kommer få se en del stadigt finansierade aktörer som slår ut många av de små (eller köper upp dem).

/pJ
improwise är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat