Citat:
Ursprungligen postat av Kristofer
Alltså du får väl sortera tabellen fallande med avseende på vikt till att börja med.
Sen behöver du nån funktion som tjuvkikar på nästa rad för att se om den har samma vikt, då måste du tjuvkika på även raden efter den.. har den inte samma vikt kan du skriva ut data från den första raden och helt enkelt skriva ut någon poängvariabel som du sedan minskar med ett.
Enda svårigheten är väl att ta reda på vad funktionen för att go ahead, alltså ta en titt på nästa rad, heter och tillämpa den om det finns en sån.
|
Jag vet bara hur man läser in en rad i taget och då blir det lite lurigt att läsa resten av raderna i förväg.
Citat:
Ursprungligen postat av uffe_nordholm
Jag undrar om det inte är smidigast att ha en tabell per art, och en för totalvikten. När någon sedan lägger in en fångst (i rätt arttabell) så uppdateras både arttabellen och totaltabellen.
|
Många tabeller blir det om man ska ha en för varje art, plus en för totalen osv. Vill gärna att man ska kunna filtrera på en månad, ett år osv så då blir det bökigt.
Har nu fått hjälp av en kille så jag hoppas han löser problemet. Han verkar använda sig av arrayer att mellanlagra datat i och sedan poängsätter i arrayen och sedan dumpar ut resultatet på rätt sätt. Fortsättning följer ...