Citat:
Ursprungligen postat av Adam
Citat:
Originally posted by -bjoahl@Oct 31 2007, 23:44
Citat:
Ursprungligen postat av Adam
Intressant läsning om detta fås på http://www.buzzmachine.com/2007/10/27/social-value/.
Detta ger lite perspektiv på prislappen. En nyhetstidningsläsare var 2004 värd drygt 900USD per år, idag endast 500USD. Översatt till facebooks användare skulle de ha ett värde av 300USD/användare. Alltså kan man lätt säga att priset är rättfärdigat då vi definitivt lägger ned mer tid på facebook än på nyhetstidningar idag.
|
Nyhetstidningsläsare betalar ju för sin prenumeration...
|
Dock inte detta värdet de menade, utan reklamvärdet för en läsare.
|
Är väl kanske 1 kr i intäkter per läsare (räckvidd) och upplaga för breda grupper? För att kunna räkna ut ett kapitalvärde behöver man veta vilket kassaflöde det genererar efter kostnader..
För att göra det enklare så kan man ställa sig frågan, skulle du betala typ 500 kr per besökare och år för att få ensamrätt att annonsera? Säg att 10% köper av dig under ett år så måste du göra 5000 kr i vinst per köp bara för att gå jämt upp.
Det där med 300-900$ i annonsvärde verkar rätt tokigt.