Visa ett inlägg
Oläst 2007-11-01, 10:42 #16
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
andi andi är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Båda mina föräldrar är gymnasielärare och de har under de senaste 10 åren sett hur ungdomars svenskakunskaper bara blir sämre och sämre. Jag har läst uppsatser och specialarbeten som deras elever har skrivit och vissa är så dåliga att de inte ens går att rätta, eftersom både satsbyggnad och stavning är helt uppåt väggarna. Det har tom gått så långt att man sänkt kraven rejält och inte ens bryr sig om att rätta alla fel. Skulle de ha samma krav idag som för tio år sedan skulle inte många ha VG eller MVG i svenska, och många specialarbeten skulle aldrig bli godkända pga språket.
Jag menar, om man inte efter avslutat gymnasium lärt sig skillnaden mellan 'de' och 'dem', vad har man då lärt sig?

Man kan bara hoppas att grammatik- och stavningskontrollerna i tex ordbehandlare utvecklas så att de blir både korrekta och även användarvänliga så att man inte stänger av funktionen utan istället använder den och kanske lär sig lite svenska på köpet.

Tycker dessutom att alla diskussionsforum borde ha en speciell kommentarsfunktion där man kan kommentera/kritisera/rätta språket i ett inlägg. Man behöver inte vara jättepetig men vissa använder ju inte ens stor bokstav och punkt och om man läser vissa av texterna högt för sig självt så låter man ju som en full 15-åring...

/Andreas
andi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat