Ämne: Wap-sida
Visa ett inlägg
Oläst 2004-07-24, 02:56 #8
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_Holm
Citat:
Ursprungligen postat av Robert
Du kanske också måste ha stöd för en viss doctype i servern (B-One) men jag är inte säker. Tror det ska gå att skriva i WML filens början, typ:
Var i kontakt med B-one men dom hade inte implementerat Wap-stöd... (ännu)...
Går väl att göra ändå? Med ett serverspråk? Skicka headern manuellt som jahaa sa? Vad är det för speciellt som krävs för att visa WML sidor som jag har missat? Sen varför man ligger på B-One's servrar är en annan femma...

- Alla 3G telefoner stödjer inte WML, e616 gör det inte. Där krävs det XHTML eller HTML.
- Nokias äldsta med färg har nog en upplösning på 95x65 (SE har ju en del på 101x80). Annars är 128x128 du får jobba efter.

Frågan är hur du vill begränsa dig och hur mycket arbete du vill lägga ner. Går att kontrollera vilka lurar det är med USER AGENT och på så sätt optimera för olika telefoner. Annars hade jag nog rekommenderat en text variant utan några grafiska bilder eller något. Det är ju trotts allt inte billigt och snabbt går det heller inte så grafik kan också ses som störande. För idéer på WML/XHTML sidor så kan du ta en titt här:

wap.aftonbladet.se
wap.expressen.se
xhtml.expressen.se
wap.mobil.se
wap.esato.se
wap.eniro.se

Sen är inte WML en nerbantad version av HTML... skiljer sig ganska mycket och en helt egen standard.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat