Visa ett inlägg
Oläst 2007-10-28, 16:29 #11
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: May 2003
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar

Reg.datum: May 2003
Citat:
Nuvärdet av domänen borde vara alla framtida inkomster (diskonterade) minus alla framtida utgifter (diskonterade).

Säg att man har ett avkastningskrav på 10% i alla fall för att få någon riskpremie. Det skulle innebära att utan tillväxt i avkastningen ska domänen dra in 10.000kr / år för att vara värd 100.000kr idag. Verkar det rimligt? Kan den utan desto mer jobb dra in mer eller mindre än 10k?
Tror inte att någon LL som inte är i kommersiellt bruk för tillfället kan räkna med någon avkastning på samma sätt som en domän som varit aktiv, alt har en uppenbar betydelse i namnet. Värdet i xx.se är snarare det som den kommande köparen gör av den. Samtidigt får man väl tro att en person/företag som köper en domän i denna prisklassen har för avsikt att få avkastning på sina investerade pengar. Vi har ju sett några lysande exempel på LL som köpts först för att sedan bygga verksamheten efter domänen/namnet. (qu.com, jx.se m.fl.)

Citat:
Sedan undrar jag om man verkligen kan sälja en domän för inköpspris till sig själv som privatperson. Såfort man fått ett pris är ju inte värdet på domänen inköpspriset längre utan marknadsvärdet har helt plötsligt blivit det som köparen erbjuder.

En överlåtelse till underpris borde således förmånsbeskattas?

Jag har varit i samma sits, det är därför jag undrar. Jag vill också göra så, men personligen tror jag inte det är lagligt enligt kompisarna på SKV. Det är ju som att köpa aktier för 10.000 och sedan när de ökat till 200.000 i värde sälja dem till dig som privatperson för 10.000. Eller?
Vid närmare eftertanke ligger det nog en hel del i det du skriver...

Citat:
T.ex nu då med xx.se - en köpare är beredd att ge 25.000 - det betyder inte att Mats måste sälja den för det, han kanske säljer den till någon annan för 2.000 - hans domän
, han bestämmer priset
Mmmm, kallas inte det trolöshet mot huvudman eller nåt i den stilen då Lastbryggan AB är en juridisk egen person och således äger inte jag domänen personligen...

Något att fundera på iaf så att man inte gör nåt dumt.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat