Visa ett inlägg
Oläst 2007-10-27, 15:49 #46
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by htiawe@Oct 27 2007, 14:04
Westman: Det spelar ingen roll om pedofil.se skulle ligga hos Loopia eftersom det inte utreds. Men om pedofil.se drar in 100k i månaden som inte finns redovisat så skulle de titta närmare på var pengarna tar vägen. Men inte för att det är pedofil.se utan för att det är pengar som inte redovisats. Om du har ett enormt arkiv med piratkopierad programvara hos Loopia så behöver du inte oroa dig, inte ens om du har domännamnet piratprogramgratis.se.
Det var ju inte poängen! Jag är inte orolig för mig själv eller någon bekant och jag har inget emot att SKV utför revisioner och kontroller men det här rör principer och tillvägagångssätt. Jag får väl spalta upp det då.

SKV begär information utan att ange ärende, de vill ha all information oavsett kund. = ytterst tveksamt handlande

Det medför att de får ett register över alla ägare till domäner och hemsidor, även de som INTE är intressanta för SKV men som med största sannolikhet skulle vara intressanta för andra.

Det kan i slutändan innebära en fara/skada för sajten/domännamnets innehavare - om den sen är fysisk, mental eller monetär är irrelevant. Det är ett stort problem!

Hos myndigheter, företag, organisationer och privatpersoner finns det intressen av att veta vem/vilka som ligger bakom en sida. Det gör att innehavare till samhällskritiska sidor osv. helt plötsligt inte kan vara anonyma om de så önskar. Det är bara en del av innebörden av SKVs agerande.

Jag vet att många skulle vilje veta vilka som ligger bakom bl.a. huligansidor etc. och det kan tyckas moraliskt riktigt att avsjöja dessa men det är inte lagligt. SKV kan medverka till lagbrott pga. av att de i sin tur har en skyldighet enligt lag att lämna ut uppgifter. Sanslöst kan tyckas men så kan det bli.

PS. Jag har aldrig tyckt att det är ok att skita i att betala skatt och heller aldrig försvarat någon som inte gör det. (Skattereglers utformande och skattenivåer är något helt annat)
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat