Visa ett inlägg
Oläst 2007-10-27, 14:03 #42
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Tobbe - från ALLA myndigheter kan alltid begära uppgifter och det gäller även Skatteverket och de har ingen rätt att fråga vad det skall användas till, men de skall göra en prövningen enligt Sekretesslagen för att avgöra om det kan lämnas ut.

Grundprincipen är att allt skall vara offentligt och vilken information man får tillgång till beror till stor del på vem som sköter själva förfrågan. Du ahr aldrig några garantier för att ifnormation hos en myndighet inte blir släppt till den som frågar om den. Det är den enda garantin du har gällande de uppgifter du lämnar till en myndighet. Det finns fördelar med det och det finns nackdelar. I min värld ser jag det som något som borde regleras betydligt mer noga.

Citat:
Originally posted by Alto@Oct 27 2007, 12:52
Tycker att loopia ska ange i sin TOS alternativt nämna på första sidan:
Här på loopia värnar vi INTE om personers intrigitet och lämnar utan att blinka ut all information om våra kunder till diverse myndigheter och organisationer(?)
Visst kan ni driva ett webbhotell så här, men se till att informera era (blivande) kunder om detta.

Det var ett larvigt inlägg. Jag tycker att du borde läsa vad som sagts tidigare i tråden innan du klämmer ur dig dylika saker. Jag förstår inte denna inställning - ett företag skall bedrivas professionellt, inte som en anarkistisk utpost som bekämpar myndighetsarbete.

Därmed inte sagt att man skall släppa iväg information hur som helst, men i de fall jag sett hittills (utom IIS, de har ju inte redovisat hur de kom fram till att informationen skulle lämnas ut bara så där, så vi vitt jag kunnat se) har man hos de olika hotellen gjort en prövning och kommit fram till olika slutsatser.

TeddyJohan - det är väl inte riktigt samma sak? Skatteverket har gjort en formell begäran och därmed är man som uppgiftslämnare skyddad från rättslig påföljd om man följer begäran. Det kan man väl knappast säga om kassörskan i ditt exempel...?