Citat:
Ursprungligen postat av ToBad
Jimmy Eriksson som är kontorschef vid Loopia har tydligen fegat för Skattemyndighetens krav på tillgång till hela loopias kundregister och deras kunders personliga kontoinformation som inefattar personnummer och kontokort information.
|
Nåja, det där var väl en liten överdrift?
Skattemyndigheten har inte fått tillgång till hela vårt kundregister. Så vitt jag fått reda på så rörde det sig i praktiken om en utökad revisionskontroll, så de har bara fått de upgifter som behövs för att genomföra en sådan revisionskontroll.
Citat:
Originally posted by -ToBad@Oct 26 2007, 22:18
Helt otroligt att loopia lägger sig så snapt ner och dör för skattemyndighetens viftande med ett papper med krav om vite. Helt otroligt sjukt dåligt Loopia.
|
De har, så vitt jag vet, inte hotat oss om vite.
Vi ansåg, med de uppgifter vi hade till hands vid tillfället, att skattemyndigheten hade stöd i lag för det som de begärde.
Citat:
Ursprungligen postat av ToBad
Jag undrar om man kan begära ut Loopias inskickade uppgifter från skattemyndigheten genom editionsföreläggande. Vore ju rätt bra läge att ta deras kunder.
|
Hmm, editionsförläggande är väl när en domstol med stöd i 38 kapitlet 4 § rättegångsbalken (1942:740) begär ut skriftligt bevismaterial?
Om du lyckas med det skulle du dock troligtvis få ut information om fler webbhotell. Efter att ha läst
http://www.webmasternetwork.se/f13t24047.html misstänker åtminstone jag att fler webbhotell har lämnat ut information till skattemyndigheten.
Enligt gamla datalagen (1973:289) kunde man dock begära ett registerutdrag om sig själv. Kanske man kan göra något liknande enligt (2001:181)?