Citat:
Ursprungligen postat av htiawe
jonny: Vad är det för Bahnhofhistoria?
|
Bahnhof har, som vanligt, gjort en PR-grej av det hela och fått stora artiklar hos IDG.
Citat:
Ursprungligen postat av daniel_
Att Loopia utan någon tanke lämnar ut personuppgifter och kontokortuppgifter om mig utan ett ifrågasättande.
Låt oss kolla lite i artikeln från Aftonbladet.
Våra advokater ansåg att det fanns stöd i svensk lag för en sådan förfrågan från skattemyndigheten och därför fanns det inget vi kunde göra för att hindra det
Hur kan man anse att det finns något stöd för något. Kalla mig för någon som märker ord men jag tror inte Loopia hade någon som helst koll.
|
Det är advokatspråk. Det innebär att advokatens åsikt är att Skatteverket har rätt att begära ut uppgifterna och att Bahnhof kommer att förlora i rätten. Rättsväsendet är däremot inte helt svart eller vitt och innan det avgjorts ett sådant här ärende i åtminstone en tingsrätt kan ingen verkligen veta vad tingsrättens utslag blir.
Citat:
Originally posted by -daniel_@Oct 27 2007, 02:07
Loopias högsta representat vet inte vilka uppgifter man lämnat ut.
|
Högsta representant vet jag inte heller om det stämmer. Jag har fått uppfattningen att det är norrmänen som styr Loopia med järnhand. Förmodligen finns det en styrelse och VD som fattat beslut i frågan.
Citat:
Originally posted by -FredrikMH@Oct 27 2007, 02:22
Jag vet inte hur länge Loopia väntade med att svara på Skatteverkets anrop. Men det känns som om det var ett ganska kvickt svar och hade kanske varit bättre om de satt sig in i situationen lite bättre. Om det nu verkligen är så att Skatteverket har lagen på sin sida att kräva ut uppgifterna (vilket inte är omöjligt) så kunde de valt att informera sina kunder om detta och sedan en tid senare (1 vecka?) skicka uppgifterna till SKV. Det hade i alla fall varit en snyggare lösning.
Brukar det inte stå i avtal att man inte lämnar ut personuppgifter till tredje-part? Eller det gäller kanske inte myndigheter?
|
En väldig massa antaganden; i och med att Bahnhof hunnit processa en hel del kan Loopia ha tagit gott om tid på sig.
Vad skulle syftet vara med att vänta? Vill du ha en veckas försprång innan Ekobrottsmyndigheten knackar på dörren och ser att du flytt?
De allra flesta värnar om kundens integritet så långt det är möjligt. Visst kan man sätta sig emot myndighetsbeslut och bråka en stund, men vad spelar det för roll? Man förlorar tid och energi och får inget tillbaka.
Citat:
Ursprungligen postat av ToBad
jonny, tro det eller ej men det finns fler en du och loopia som bedriver affärsverksamhet, som även den är seriös, och det är otroligt underligt att du kan vara så oförbehållsam till att lämna ut dina kunders affärer utan att det finns något bevis eller ens misstanke om att kunden har något fuffens för sig.
Med din inställning kan man ju tro att du skickar ut kunduppgifter till alla som frågar efter dem.
|
I dagens Sverige ser det ju inte ut att vara någon omöjlighet att bli av med servrar på obestämd tid för utredningar; därför känns det mycket bättre att samarbeta från början. Det är stor skillnad på att fullgöra skyldigheter enligt lag och att lämna ut information till vem som helst.
Min personliga inställning till Skatteverkets agerande tangeras av ett citat jag snubblade över här om dagen:
<!--QuoteBegin--Benjamin Franklin[/i]
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.[/quote]