Citat:
Originally posted by Xamda@Oct 20 2007, 12:38
Bokstaveringsalfabetet borde ju vara allmänt känt, men det är inte det. Bland män fungerar det oftast ganska bra, väldigt många har fortfarande gjort militärtjänst och lärt sig det där, men bland kvinnor saknas den kunskapen allt som oftast, men det gör väl inget så länge som man kan få till ett namn som stämmer med avsedd bokstav :-).
Hos oss är det ganska jämnt fördelat med snabba supportsamtal, 2-5 minuter och långa upp emot 20 minuter. Vi försöker hjälpa kunderna trots att frågan egentligen inte borde omfattas av supporten - de skall känna att de får hjälp när de ringer, även om frågor om skript och annat kanske inte alltid är något som vi borde hjälpa till med. Vi har tid med detta också eftersom vi säljer på att just tillhandahålla fullödig service anpassad efter kunden och inte bara färdig mallsvar upplästa av någon i telefon...
Detta kostar givetvis en hel del i personakostnad i förhållande till antalet kunder, men det har vi tagit höjd för i våra prissättning så klart och det uppskattas helt klart av kunderna.
|
Man använder inte kvinnonamn i namnalfabetet..Fans någon variant på 20 talet då man gjorde detta. Namnalfabetet används flitigt i civilverksamhet också, t.e.x bingolotto. Därav bör väl kunskapen om namnalfabetet finnas utan för radiopratade verksamhet. Att kunna namnalfabetet är faktiskt bra, om hör vilka som kan det och inte.. F är inte Fredrik..
I telefonens barndom fanns instruktioner hur man skulle svara i telefon osv, kanske dags för något liknade?
Vi Svenska behöver vägledning i annat än bara hur många brödskivor om dagen vi skall äta.
Numera skall man dock köra NATO standard Adam = Alpha, Bertil = Bravo osv Så det är bara och lära om...
Självklart hjälper man kunderna så mycket de går, ibland blir det bara för mycket, när man skall sitta förklara för en människa hur han skall partionera hårddisken per telefon.
Jag bruka ge tips och ideér om vad man kan göra, men sedan få kunden själv forska vidare. Det finns faktiskt en mängd forum och hjälp plaster på internet.
Telefonförsäljare bruka få max 10 sek av min tid, seda är dom bort kopplade. Undra om man kan få ner tiden ytterligare? Jag väntar fortfarande på spam skydd inbyggd i mobilen, där man kan blockera samtal från "kända" nummer på ett effektivt sätt.