Supermoderator
|
|
Reg.datum: Jan 2004
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Jan 2004
|
Håller med de flesta andra att det inte föreligger något brott mot upphovsrättslagen. Generell design och layout har du aldrig något skydd för men designern har ju som regel fått betalt en gång för att göra detta så det har inte så stor betydelse. Man bör som regel försöka se det som smickrande om andra tar efter och försöka satsa energin på unikt eller lockande innehåll istället eftersom det är det som trots allt är det viktigaste. Snor någon kod rakt av så kan du kanske få igenom något i rätten men då måste du ju ha bevis på att du var först osv. Själv så råkade jag ut för att layouten till min privata nättidning användes av webbyråer till någon svensk akvariebutikssida och en spansk båtuthyrningsfirma. Det roliga var att de glömde ta bort min titel från ett par sidor (det var så jag råkade hitta dom) =)
Kan tillägga att om designen är "unik" och särskilt utmärkande så ökar chansen att kunna vinna en rättslig tvist men då ska det mycket till. Använder du egenproducerade bilder (inte i form av rundade hörn eller något annat trivialt då) i själva designen så skyddar du dig mot stöld om det känns viktigt.