Visa ett inlägg
Oläst 2007-10-19, 23:14 #12
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by Anders Larsson@Oct 19 2007, 21:32
Det är sant, men seriös journalistik tar inte hänsyn till annonsörerna. Man skriver inte positivt om ett företag eller en produkt därför att de annonserar i tidningen, likalite som man skriver negativt för att de _inte_ annonserar.

Observera nu att jag skrev om seriös journalistik, det finns gott om exempel där det inte fungerar såhär, tyvärr.
Absolut. En journalist kan få betalt och ändå vara seriös. Jag menar därför att det samma bör gälla för en bloggare. Jag tror att de flesta bloggarna som säljer utrymme i sina bloggar, enbart kommer att skriva om sådant som de faktiskt gillar. Inte många bloggare kommer att skriva hur härligt det är att röka Marlboro, om de inte själva faktiskt tycker det.

Visst kommer det att finnas bloggare som säljer ut sin själ nu, men de flesta kommer nog att inse att de inte kan skriva om vad som helst, utan att förlora sin trovärdighet. Det samma gäller för journalister. Det kommer alltid att finnas oseriösa bloggare precis som det finns oseriösa journalister.

Apropå journalister så skickade jag precis ett stort lass produkter till en stor svensk veckotidning. Redaktionen svarade med att lägga upp en länk till min shop på sin webbsida. En av mina webbsidor var med i en av våra två största dagstidningar (både papper och webb) i måndags. En annan av mina sidor var i samma tidning i tisdags. De skulle inte tipsa om mina sidor om de inte gillade dem. Samtidigt så finns det säkert ett 20 tal lika bra sidor som de inte skriver om. Även om jag inte annonserar i de här tidningarna, så förser jag dem med material som deras läsare gillar. I praktiken så är det materialet mer värt än de hundralapparna som en bloggare skulle få för att skriva om en webbshop.

Nu följer de flesta journalister faktiskt en högre etik än de flesta bloggare. Samtidigt förväntar vi oss att journalister ska vara objektiva, men det gör vi inte av bloggare. Jag anser därför att det är fel av en journalist att döma ut bloggare. De spelar efter olika regler och tolkas av läsarna på olika vis.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat