Visa ett inlägg
Oläst 2007-10-19, 20:28 #38
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by melin@Oct 19 2007, 17:20
Men igen så brister logiken..

Exempel: Pelle jobbar på supporten. Han har 150:- i timmen och jobbar 8 timmar om dagen, 20 dagar i månaden. Totalt blir det alltså 150*8*20 = 24.000
Nu ringer Johan supporten och sitter i telefon med dom 45min - har Pelle helt plötsligt mer i lön nu? Nej det har han inte - alltså har inte Johan kostat företaget mer än vad han gjort om han inte ringt alls.
Det är enkel företagsekonomi Melin

Vi spinner vidare på vårt exempel:

Alltså. Om Johan (och ingen annan heller) hade ringt denna månad, så hade vi inte behövt Pelle alls. Då sparar vi in hela hans lönekostnad på 30.000 kr. Är Johan den enda kunden som ringer denna månad, så kostar Johans samtal oss 30.000 kr. Om precis så många kunder ringer, som Pelle klarar av att hantera, så kostar oss varje samtal 50 kr. Förutsatt att Pelle kan arbeta 160 timmar i veckan och att varje samtal tar 15 minuter.

Eftersom vi är ett företag så kommer vi aldrig vilja ha högre lönekostnader än nödvändigt. Det innebär att vi anställer precis så många som det behövs för att besvara alla supportärenden. Ligger vi på max belastning så kostar oss därför ett 30 minuters supportärende ca 100 kr. Om vi inte har full beläggning på alla anställda, så kostar varje supportärende istället mer. Men nu utgår vi ifrån att vi har optimalt antal anställda för att ge en så låg kostnad per supportsamtal som bara möjligt.

Den här kalkylen blir bara relevant för större företag. Men i mindre företag så fungerar det som Jonny beskriver det. Om telefonen inte ringer, så kanske Pelle har som uppgift att skicka ut offerter istället. Då får vi istället räkna på alternativkostnader. Om Pelle genom att skicka ut offerter tjänar in 500 kr/tim till företaget, så kostar oss istället varje 15 minuters supportärende 125 kr.

Kort sagt så är 50 kr för 15 minuters support den absolut lägsta kostnaden. Det kan aldrig bli billigare, men det kan bli betydligt dyrare.

Observera att vi har avrundat vissa beräkningar här. Kostar Pelle oss 30.000 kr/mån och han jobbar 160 timmar/mån så kostar oss 15 minuters support exakt 46,875 kr.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat