Citat:
Registrars.se arbetar även aktivt med att förhindra domänskojare (dvs, företag som ringer och påstår att de har köpare till vissa domäner och lurar andra företag att betala hutlösa priser för att registrera dessa domäner).
|
Citat:
Genom samarbete med bl a Svensk Handel motverkar de även sk. domänskojare. Källa
|
Jag har två frågor kring Jonathans båda påståenden om detta:
1. VAD gör Registrars konkret för att förhindra domänskojare ?
2. VAD är Registrars.se´s/Jonathan Sulos defenition av "hutlösa priser" ?
Vidare vad den här tråden och IDG artikeln initialt säger är att Ombuden bryter med .SE
- vilket inte riktigt är sant, utan snarare ombudsföreningen som bryter
- vilket inte heller är helt sant, eftersom Loopia är medlemmar i Ombudsföreningen ?
Loopia som för övrigt står för 25% av totalt registrerade domäner (167000 av 670353), kan man ju tycka bör ha en given plats i PRG oavsett om de varit medlemmar i Registrars eller inte.
Men oavsett vem som gjort/gör rätt eller fel så förstår jag fortfarande inte hur det här tjafset och bojkotten ska gynna ombudens möjlighet att vara rådgivande för den nya affärsmodellen, eller vara till gagn för Registrars medlemmar om man väljer att bryta med IIS. Jag hoppas också att detta inte eskalerar i att bli en prestigesak mellan VD på .SE och tf ordförande för Registrars - för det tror jag alla klarar sig utan.