|
Har WN som tidsfördriv
|
|
Reg.datum: Apr 2005
|
|
Har WN som tidsfördriv
Reg.datum: Apr 2005
|
Det här är långt ifrån enkelt, att frågor uppstår är fullt förståeligt.
Som VD för .SE tillsätter Danny Aerts medlemmarna i PRG, Policyrådgivningsgruppen. Dessa medlemmar är ett stöd för Danny i olika sakfrågor inför övergången till den nya affärsmodellen. När PRG startade (för ungefär ett år sedan) fick Registrars.se en förfrågan om deltagarskap, för både små och stora ombud. Vi tog fram två representanter, Eva och Steinar, som besitter en stor kunskap och lång erfarenhet av domäner och som kommer från ett litet (Eva = Frobbit) och ett stort (Steinar = Active 24) ombud.
Efter sommaren fick vi besked från Danny om att representationen från Registrars.se skulle minskas från två (2) personer till en (1) person. I synnerhet Eva, som partner till Patrik (som är med i PRG som tekniker), var inte välkommen i PRG. Patrik informerades inte om detta (mig veterligen har Danny inte berättat det för någon annan i PRG än), men när Eva berättade det för honom erbjöd han sig att lämna PRG för att Eva skulle få vara kvar.
Danny bjöd istället in mig, som ordförande för Registrars.se, till PRG. Då jag redan är engagerad i ett antal frivilliga projekt och saknar tid till ett engagemang i PRG så var jag tvungen att tacka nej. Utöver detta är vi en förening som demokratiskt utser våra representanter i olika frågor. Jag var inte den som föreningen ansåg vara bäst lämpad för PRG (vilket jag håller med om).
Vi diskuterade vår minskade representation i PRG och tog ett beslut om att Eva skulle få representera Registrars.se. Detta meddelade vi Danny, men han vägrade att acceptera vårt svar. Istället vände han sig till en person på Loopia, som tackade ja till ett deltagarskap i PRG. Danny anser att denna person, som enbart har erfarenhet från Loopia, ska representera samtliga ombud.
Eftersom Danny inte vill att Registrars.se ska vara representerade i PRG, på de grunder som vi arbetar efter, så har vi valt att avbryta samarbetet med .SE vad det gäller REGgie-projektet (ett stort projekt för den nya affärsmodellen).
Registrars.se representerar sina medlemmars intressen och verkar för en positiv utveckling av .se, både för ombud och innehavare (och .SE). Vi är en oberoende motpart till .SE, ingen knähund som de kan styra hur som helst. Vi samarbetar mer än gärna med .SE men för att det ska vara möjligt så krävs det ömsesidig respekt. Det är något som .SE och i synnerhet Danny saknar idag.
|