Citat:
Ursprungligen postat av Jonas
Citat:
Originally posted by -Raxszeon@Oct 17 2007, 11:49
Dock har ett nytt problem uppstått, Färgerna återspeglas ej korrekt. Färgerna blir mer röd/brunaktiga.. Kan det vara någon inställning på kameran som är felaktig då kanske ?
|
Är skärmen och photoshop(/valfritt bildprogram) inställt på att visa färgerna korrekt?
|
Skärmens inställning var lite fel. Detta är ändrat och det blev en aning bättre. Tog även och jämförde ett kritvitt papper mot min bakgrund... Och bakgrunden är aningen aningen gul... provar även att byta den.
Citat:
Ursprungligen postat av uffe_nordholm
Fotograferar du inomhus med annat än fotoblixtar som ljuskälla? I så fall måste du ta hänsyn till detta när du bearbetar bidlerna. De flesta glödlampor ger ett gulaktigt ljus, medan lysrör ger ett grönare ljus. Om du blandar ljusköllor kan du få mycket underliga färger...
Enklast löser du detta genom att använda _en_ enda ljuskälla (eller typ av ljuskälla), och vid behov använda refelktorer för att slippa igensotade skuggor.
|
De ljuskällorna jag använder nu är två "paraplylampor" (Elinchrom Digitalt ljuspaket MiniLite & Elinchrom Stativ/Paraply), En vanlig spotlight, Bygglampa och dagsljus genom fönstret. Innan hadde jag även taklampan på. Men provade att stänga av den nu när du sa att det kan ge olika ljus, detta blev helt klart bättre.
Jag är fruktansvärt tacksam för hjälpen och tipsen jag har fått hitils

Har börjat förstå nu hur otroligt viktigt ljuset är.