Visa ett inlägg
Oläst 2007-10-17, 10:48 #5
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av kullervo
Citat:
Ursprungligen postat av martine
Det finns bara en teckenkodning att rekommendera: utf8. Den räcker för alla teckenbehov nu och i framtiden.

Förutom alla undantagen och nackdelarna. För övrigt har inte MySQL fullt stöd för UTF8. Dock står det i manualen att MySQL har stöd för tecken på upp till 3 byte sedan 4.1 men jag har hör att dom bara hade stöd för 2 byte per tecken tidigare.
Undantag och nackdelar? Här får du nog upplysa oss om vad du syftar på.

Bristande stöd? Så vitt jag vet så stöds utf-8 och ucs-2 fullt ut endast med undantaget att MySQL inte kan returnera ren Unicode (ucs-2) och en sorteringsbugg för turkiska vilket gör att turkiska i med eller utan prick inte sorteras rätt i ucs-2. Men det påverkar ju inte utf-8. MySQL stöder för närvarande inte utf-8-tecken med 4 bytes (RFC 3629) men jag har svårt att se något problem med detta - det har väl knappast några praktiska effekter?

Om det är några brister så är det i tidigare versioner (3:an eller 4:an) men det finns ju ingen anledning att inte köra MySQL 5 som är enormt mycket kapablare än tidigare versioner. Nu är visst 6:an på väg dessutom. Tidigare versioner än 4.1 är verkligen inte att rekommendera.
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat