Supermoderator
|
|
Reg.datum: Jun 2005
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Jun 2005
|
Precis som Röda Armébrigaderna var befrielsearmén i Tyskland och rånade banker, sprängde ambassader och kidnappade och mördade folk. det gjorde dem knappast till Tysklands armé och sponsrade av staten.
Jag har inte lärt mig tillräckligt med turkiska (men hej och hå, ja, jag har studerat turkiska) för att orka traggla mig igenom forumet (är väl fortfarande på fråga-efter-vägen-stadiet), men det jag lyckats förstå får mig inte att tro att de skulle vara statssponsrade. Jag önskar jag förstod mer, så att jag slapp slita hål i mina turkisk-svenska lexikon...
Jag betvivlar inte att en hel del av dem som hänger på det aktuella forumet är drägg, men sponsrade av turkiska staten lär de inte vara.
Det är sant att armén har alltför stort inflytande i samhället i Turkiet, men jag tror också att det varit både bra och dåligt. Hade de inte haft detta inflytande hade vi kanske sett en muslimsk stat växa fram där, med det sedvanliga muslimska förtrycket mot dem med avvikande åsikter och religionsåskådning.