Visa ett inlägg
Oläst 2007-10-15, 23:27 #6
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Ropen skalla - Opera åt alla.
Bra råd. Opera 9.23 är senaste version. I opera går det även att simulera en mobil webbläsare (small screen). Jag skulle inte utan vidare undersökning våga förlita mig helt på Opera dock. Biblioteken har speciella läs-stationer för synskadade, de kanske har någon liknande "internet-apparat"?

Något OT, relevant till ämnet
För dryga året sedan stod jag i källaren hos Akademibokhandeln i Nordstan (Göteborg) och bläddrade igenom ett antal böcker. Däribland fanns en bok om hur man designar och projekterar för tillgänglighet. Det stod t.ex. hur dålig idé det är att använda captcha(robotfälla på nätet) och tips på andra lösningar. Det stod om att designa för synskadade (en stor del av befolkningen är det, t.ex. färgblinda). Om jag inte missminner mig var boken riktad mot myndigheter och kanske med stöd från någon myndighet. I den bör det även ha stått om webbläsare.

Naturligtvis minns jag inte namnet på boken. Sökte på Adlibris efter den, men hittar ingen träff som får mig att tänka "aha, den är det". Tips på sökord är tillgänglighet och användbarhet. Hittade några böcker, däribland "Tillgängliga webbplatser - i praktiken" som det kan ha vart. Finns ett antal träffar på användbarhet som verkar något relevanta.

W3C har även inom detta området en hel del rekommendationer. Web Accessibiliti Initiative (WAI). På http://www.w3.org/WAI/ går det att läsa mer om "WAI: Strategies, guidelines, resources to make the Web accessible to people with disabilitie".
Wackerberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat