Supermoderator
|
|
Reg.datum: Jan 2003
|
|
Supermoderator
Reg.datum: Jan 2003
|
nicclas: var inte rädd för höga pingtider från us, jag driftar en server som har cirka 600 gig trafik / mån på en rackshackbox och jag kan lova dig att du inte märker om den står i sverige eller us oavsett du surfar på 28.8 modem eller 10mbit.. allt beror sig såklart på hur du konfar burken också, jag hjälper dig gärna konfa den "normalt" om jag nu lyckas övertala dig till att det inte är något fel på us (du surfar just nu mot us, visste du det?).
vi lägger cirka 1-2 timmar i månaden / server på att se över säkerheten då vi analyserar loggfiler, uppdaterar mjukvara, kollar efter backdoors etc.
övervakning & allmän drift tar betydligt längre tid, har ingen direkt koll på antalet timmar per dag/vecka/månad men det blir en del iaf, ha i åtanke att det inte är någon dans på rosor att sköta sin egen server. det kommer att uppstå komplikationer med all säkerhet & när det väl gör det så händer det såklart när det inte får hända.
kernelen behöver oftast aldrig kompileras om såvida du inte behöver aktivera något hårdvarustöd etc, vilket är väldigt sällan på en server, däremot så bör du lägga tid på att ständigt hålla koll på ftp+sshd+httpd+pop3+smtp samt övrig mjukvara som öppnar portar & alltid köra senaste stable med befintliga securitypatches.
hoppas du fått en del svar, detta är från mina egna erfarenheter sedan vi flyttade ut från webhotell till dedikerade.
Mvh, Tobias