Citat:
Originally posted by Xamda@Oct 15 2007, 15:51
De 5000 sidorna borde vara återställda inom någon timme om webbhotellet har fungerande rutiner för det och hur snart har man distribuerat och täppt till 45 000 konton tror du?
Arbetsmässigt är det nog mindre allvarligt med de 5000 defacements du nämner, men ekonomiskt torde skadan vara större för de 5000 sajterna...
|
Jag skrev + bara för att det är många fler sajter som drabbats fysiskt (inte enbart en "enkel" dnsompekning) och under en ganska lång tid som hela tiden får hack/deface-försök. Det visar inte minst min koll bland alla de projekt jag har blivit inblandad i genom åren. Det är inte alls så lätt alla gånger att återskapa konfigurationsfiler etc. Dessutom finns det en del skript som faktiskt raderar allt det kommer åt. Det är ju inte precis jättekul och du verkar ju själv ha tröttnat på det.
Att då hacka en suspekt sida och skicka upp ett meddelande som går ut på att "ge fan i oss så ger vi fan i er" är i det sammanhanget förbannat oskyldigt enligt mig. Att sprida kontona är en bisak för de borde ha bytt ut lösenordena ändå.