Nykomling
|
|
Reg.datum: Jul 2006
|
|
Nykomling
Reg.datum: Jul 2006
|
Hej,
Vet inte om detta passar under server eller klient men det är ju i alla fall en form av kodning det handlar om.
En fråga som konstant dyker upp i mitt huvud är hur andra brukar lägga upp mätningen av sina online-besökarsiffror.
Personligen kör jag ofta ett script som uppdaterar besökarens online-tillstånd ett par gång per minut. Så att jag får en bra inblick i hur många som verklilgen är på sidan "just i denna minut".
Det som är förbryllande är när man börjar kolla andra sidor, ofta med en hundradel så många besökare/användare, som visar riktiga fantasisiffror som säger tiotusentals besökare är online.
Många av dessa måste räknar en besökare som aktiv/online även om den inte gjort något på en timma eller hur fungerar det?
Jag menar det är en viss skillnad att gå ut med 250st besökare som verklilgen varit kvar på sidan den senaste minuten vs 4500 som gjort något den senaste timman, eller de 10 000 som som loggat in men inte klickat "logga ut" under de senaste 12 timmarna (det verkar faktiskt som att en del använder den sistnämnda)
Jag vet att det i grund är en löjlig fråga men den återkommer och irriterar mig,
så hur gör ni/du?
|