|
Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Jan 2004
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Jan 2004
|
Det jag försökte föra fram var att det är inte du som slår tillbaka om du ska hämnas eftersom i deras ögon var det vi som började när vi skymfade en hel religion, trots att vi mycket väl var medvetna om vad det betyder för alla muslimer.
Antalet kristna ska enligt wikipedia uppgå till 2.1 miljarder vilket är mer än dom 1.5 miljarder muslimer, det är korrekt. Antalet faktiskt troende är troligtvis knappt en tiondel av det dock eftersom dom siffrorna beräknas på medlemskap i den kristna kyrkan och inte den egentliga tron. Nu var inte siffrorna så viktiga i sig utan det faktum att vi fortfarande, trots att vi har ett hum om vilka som kan ligga bakom, refererar till dom som angripit svenska webhotell som "muslimer" eller "turkar", vilket är lika missledande att säga att det var "svenskar" som skymfade Mohammed...
Nu har väl inte kristna riktigt samma syn på Jesus som muslimer har om Mohammed, men jag är ganske säker på att om det skulle publiceras bilder som förnedrar Jesus så skulle det bli reaktioner också, fast eftersom antalet faktiskt troende är betydligt mindre (hur många svenskar går i kyrka idag till exempel?) så skulle reaktionen vara betydligt svalare. Troligen skulle man generalisera angriparna på samma sätt som muslimerna också, vilket var vad jag tyckte var tråkigt och lite tröttsamt.
Vad det gäller hur barnslig man är för att hämnas så är det en mänsklig reaktion och du har helt rätt i att det finns många, många fjortisar som inte tänker längre än näsan räcker. Se bara på hela USA efter 9/11 som förklarade krig med en hel religion och tog ifrån sina egna landsmäns mänskliga rättigheter samtidigt som man avsa sig alla konventioner mot tortyr eftersom man ansåg att man hade rätt att försvara sig mot "terrorister"...så du är i gott sällskap.
Något att begrunda är om du gör det för din egen skull eller för att det är rätt med tanke på att dina handlingar kommer att leda till en ökning av attackerna mot svenska webbhotell, många av vilka är medlemmar här. Det är helt ditt val om du vill delta i en handling som bara leder till mer tragedi eller om du är vuxen nog att avstå för att inte öka den skada som redan skett.
Det valet visar om du är en "fjortis" eller inte.
|