Flitig postare
|
|
Reg.datum: Oct 2007
|
|
Flitig postare
Reg.datum: Oct 2007
|
Det är ett väldigt intressant ämne, framförallt om man ser på utvecklingen på området utomlands! Jag får själv en massa spam och i likhet med de flesta andra knyter jag näven i fickan, men samtidigt känns det frestande att prova på en mailkampanj! Då syftar jag inte på att skicka ut 50K mail till slumpadresser, utan direktadresserade mail. Men även om syftet och motivet är gott kan (och kommer) det ändå nästan säkert att tolkas som spam i mottagarens ögon.
Vad gäller Posten så finns ju också PAR och deras databas PAR-AD att tillgå. Ur denna databas kan man extrahera mailadresser till både individer på företag eller företags generalla e-post (infomailen), vilket är fullt lagligt. Några saker jag spontant tänker just nu är...
* Skulle det vara mer acceptabelt om man mailade direkt till vederbörande istället för till generalla adresser, dvs. om man vill sälja en fysisk produkt så mailar man inköpschefen osv?
* ...om man skriver ett kortfattat mail och tydligt poängterar att det är direktadresserat och inte spam, men lägger in en länk till sin sida? Då kan mottagaren själv välja om han vill se erbjudandet eller inte.
*...om man mailar och frågar om dom är intresserade av att ligga med på en utskickslista (men inte aktivt måste avböja), dvs. dom får ingen reklam om dom inte själva aktivt väljer det - man gör dom bara uppmärksamma på möjligheten?
*...om man bortser ifrån den moraliska dimensionen och tänker rent pragmatiskt (givetvis ska man inte vara oetisk eller bryta mot lagen, men det ser jag som självklarheter!) kan man tänka ungefär såhär: "Mailar jag 100 kunder och får 5 som köper min produkt/tjänst, så är det 95% som är missnöjda och 5% som är nöjda" - men det väsentliga rent företagsekonomiskt är ju om de övriga 95% annars skulle ha blivit kunder, annars är det ju ingen faktisk förlust för företaget. Det är så jag gissar att spammare tänker i alla fall. Eller tänker jag fel?
Jag vet inte om jag gått O/T här, i så fall får ni gärna ta er frihet att redigera inlägget. Jag vill heller inte argumentera för eller emot endera åsikten, men jag tror att själva diskussionen kan vara givande! För att citera Jan Berglin, "Det är inte nålen i höstacken som är viktig utan höstacken i sig."
|