En bra guide för såväl nybörjaren som den som har lite kött på benen är nedan svenska guide - kan rekommenderas. Därefter är ett bra tips att söka t.ex. här på WN på respektive fras eller liknande som dyker upp i dessa texter för att lära dig mer om respektive ämne / trix / metod osv.
SEO guide:
http://www.seo.se/sokmotoroptimering_1.asp
Mitt främsta tips är dock, som många andras, innehåll !! Kan inte nog betonas, text ger material för sökrobotarna att behandla. Är det dessutom bra innehåll / sida ökar chanserna att andra länkar till sidan och vips har du erhållit länkkraft ifrån andra sidor vilket självklart inte skadar.
Därefter är korta tips, som såklart tas upp i guiden ovan - använd dig av H1, H2, H3 osv för rubriker (med vettig text i dessa såklart!), använd alt/anchor-texter på bilder/länkar. Dessutom skall såklart länkar vara text till vad de innehåller, inte "Klicka här". Använd dig av sökmotorvänliga adresser (dvs
www.sidan.se/hundar istället för
www.sidan.se/kategori5). Se till att se över "länkträdet" på sidan - korslänka där det känns vettigt på ett väl genomtänkt sätt.
Jag skulle dessutom undvika frames, för egen del för att jag tycker det är krångligt att sökmotoroptimera med dessa. Vissa påstår att det går utmärkt, jag tillhör inte dem - eller är helt enkelt för inkompetent för att klara av det.
Ovan är en del väldigt grundläggande tips, kanske har du redan koll på dem - men nånting att börja på iaf (om du inte redan gjort ovan).
Men som sagt, läs guiden och glöm inte innehållet! Därefter sök vidare här på WN!