Visa ett inlägg
Oläst 2004-07-15, 13:51 #2
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Beror juh på din kod väldigt mycket. Man brukar resonera att cpu är billigare än bandbredd == använd mod_gzip för att minska trafiken ut. Bilder osv cachas.

Att du skulle ha 1500 unika besökare under 5 minuter verkar långsökt. Det skulle innebära att du har 144000 unika besökare under 8 timmar. Det är rätt så mycket

Nu fuskredovisar juh alla siter sina unika besöksantal osv och redovisar ofta "visits" så jag kan inte ge dig något konkret att jämföra med. Men vanligare på tex en community eller "större" site är troligen att dom kanske har 20000 unika besökare under en dag och att dom surfar längre på siten. Tex aftonbladet. Dom grisarna räknar säkert varje pageview som en besökare såvida inte 70% utav sveriges befolkning besöker dom dagligen.

Hursomhelst, jag ivll komma till att om du surfar omkring på en sida i 20 minuter så cachas mycket utav datan upp, och om man (till skillnad ifrån aftonskiten.se) kunnat koda, så hade man separerat javascript, css och bilder på ett sätt som gjorde att dom kan cachas. == mindre trafik och mindre load.

Du kan säkert hitta benchmarks på hur många "hits" en webservermjukvara klarar per sekund på en viss konfiguration.. En apache kan säkerligen slänga ur sig ett par hundra requests / sekund på en normalfet PC.

60mb / minut = 1 mb / sekund är juh i ditt räkneexempel rätt så häftigt, för att klara en sådan load skulle du behöva en dedikerad 10mbits-anslutning, helst en 100mbit. För att dessutom kunna ha en hyfsad normal svarstid skulle jag tippa på att du skulle behöva ett par frontend webservrar med proxies + ett par backend som genererar innehållet.

Om det bara är htmlfiler och bilder så kan du klara dig med en eller tåv datorer skulle jag tippa, tex kernel.org körs inte på nån jätteextreme hårdvara, snabba diskar och snabb uppkoppling.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat