Citat:
Originally posted by totoo@Oct 9 2007, 14:56
Jag har gjort flerspråkiga siter förr, men jag har aldrig kommit fram till någon bra struktur.
Finns det överhuvudtaget någon klockren lösning för flerspråkiga siter?
|
Har inte enorm erfarenhet, men jag har pysslat med det, och läst rätt mycket i alla fall
1) Innehåll: _Alltid_ i databas/annan lagring skiljd från presentation (ex. xml-fil, även om databas är _mycket_ bättre att söka i.) Cache skadar inte, även om man kanske får vara måttlig när det gäller vad man ska cacha, och hur länge
2) Gemensamt: Antingen i resource-filer, eller i databas. (Cacha särskilt det sistnämnda, men helst resource-filer också, om man nu inte gör den, enligt mig, lite småfula metoden att deklarera variabler för allting. En hashtable är nog lämpligare, grötar inte ner så mycket)
Av det du funderat igenom så tycker jag att man ska undvika 1:an och 4:an. 3:an om det enbart används till gemensamt, samt med modifikation så att man har en stor array eller något liknande istället för en stor arsenal variabler.
Vidare, en bra idé kan vara att skapa wrapperfunktioner runt allting, på så sätt kan man enkelt göra fallbacks om t.ex. en text saknas i ett språk, då kan man ta till texten för något annat språk (och ev. rapportera om felet?) så att man åtminstone slipper runtimeerrors och annat knepigt (en, av många, anledningar till att inte deklarera en hop med variabler)