Visa ett inlägg
Oläst 2007-10-09, 10:31 #12
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
En ATF i detta fall skulle enligt min mening kunna gå hur som..

Eftersom Shibsted varit den part som tagit kontakt och efterfrågat en ekonomisk lösning har man sannolikt bedömt [sessam.se] och [sesam.se] som helt avskilda från varandra.
Misslyckas man nå en ekonomisk överenskommelse och väljer att söka ATF, kan detta ligga Shibsted till last.
Juristerna i en ATF är utsedda av IIS och vi ska inte glömma bort att IIS inte "gett igen" för renommésnyltningen av .se/punktse

Vidare kostar en ATF 10000 ex moms ex juridiska ombud (som oavsett tillhörighet kostar Shibsted pengar)

pierre_k riskerar vid ATF att förlora och tappar då domänen till Shibsteds fördel som med andra ord "köper" domänen för 5000 ex moms ex juridiska ombudskostnader. (eftersom hälften av kostnaden går tillbaka vid vinst)
Shibsted riskerar också att förlora och tappar då istället 10000 ex moms ex juridiska ombudskostnader och är tillbaka vid ruta 1 och måste sannolikt hosta upp mer pengar om man vill ha domänen.

Min bedömning är alltså att en rimlig medelväg för domänen är någonstans runt 7-9000 om man väger in saker som kostnader, smidighet (exempelvis som att peka domänen fram till överlåtelse är genomförd), tidsaspekt mm.
En annan aspekt är också om en domän genererar en jämn ström av adsense/parkeringsrevenuepengar, så bör även detta vävas in anser jag.

Men i slutändan så är det rätta priset ändå vad köparen är villig att betala..

Crazzy - det heter "typo" dvs "felstavning" på engelska

Gustav - Sökmotor och Länkarkiv(phpld) är per defenition inte alls samma sak.
Men jag håller med om att det är illa genomtänkt att lägga söktjänst på en domän som ligger farligt nära..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat