Visa ett inlägg
Oläst 2007-10-07, 18:18 #11
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by stakes@Oct 7 2007, 17:10
Den vanligaste säkerhetsbristen är väl ändå känd programvara, allt från apache till phpBB som inte använder sig av de senaste patcherna. En självklarhet såklart, men min erfarenhet är att många "glömmer" av.
Både ja och nej....brister i skripten är bara en del av problemet och du kan säkra dig mot problem av den sorten även om det inte är hundraprocentigt. Till exempel så utnyttjas ofta säkerhetsbrister på grund av CHMOD (rättigheter) där många skript kräver 777 rättigheter, vilket ger alla tillgång till katalogen eller filen. Detta i kombination med cross-site scripting är dom vanligaste orskerna till att ett konto blir hackat.

När man väl har kommit in på en server kan man göra mängder av bus, som till exempel att ladda upp virus och otäcka program som i stort sett ger tillgång till hela servern. Dessa göms djupt i en användares konto och används sedan för Spoofing och som plattform för att hacka andra konton.

--------

Markus, jag har lite feber och bihåleinformation och lillen är mer än lovligt kinkig med öroninfektion (Yay...), så skulle du kunna beskriva vad mod_php gör egentligen? Jag hittar ingen bra beskrivning på den verkar det som...

Jag förstår vad du syftar på med att man kan göra olika saker i php.ini, men om inte minnet sviker mig finns det sätt att säkra det...Osäker på om SetEnv PHPRC fungerar...Jag är inte världens säkerhetsguru
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat