Visa ett inlägg
Oläst 2007-10-06, 02:49 #23
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by jonny@Oct 5 2007, 20:07
Ägaransvaret är lite intressant. Jag har fått uppfattningen att Kjette är anställd hos Proinet och han har engagerat sig långt mer än vad anställda normalt gör i ett företag (försök få lite service på en ok-mack så förstår du vad jag menar). Själv funderar jag på vilka som egentligen äger bolaget och vad tusan de har gjort - för uppfattningen jag fått under veckan är att Kjette fått lösa allt ensam. Han har kämpat hårt i motvind men lite förstärkning hade gjort underverk, tror jag.

Proinet är säkert inte ensamma om att ha dåliga rutiner för backup. Med tanke på att det inte fungerade när det behövdes är det lätt att misstäka att arbetet med att regelbundet ta backup OCH regelbundet testa att det går att läsa tillbaks från backuperna inte skötts som det borde. Personligen har jag gått igenom brandväggsinställningar och dubbelkollat att allt stod rätt till med vår backuplösning efter vad som hänt. Jag tror inte jag är ensam om detta bland Sveriges webbhotell.

Det intressanta, det som visar om bolaget är seriöst eller inte, är den information som förhopppningsvis kommer när det börjat lugna ner sig. Vad har man gjort för att säkerställa att det inte ska gå lika illa igen.

Hur man sen fått 1600 x 40 x 12 till 2,3 miljoner i tråden tycker jag bara verkar underligt...
Det är lätt och står skrika, tycka att något är skit. Men som du vet är det svårt att få ekonomi saker och ting i webhoteller branschen. Hur många webhotell har råd att invenstera i t.e.x en bandrobot och annan nödvändigt utrustning som behövs?

Jag har hållit på med webbar i ca 10 år. Det är hänt ganska mycket på 10 år, det första webbhotellet jag anlitade hette oden.se , dom blev sen uppköpta av någon och så har det hållit på, det är väl lite av struktur problemet i branschen. Många webhotell företag startas av väldigt unga människor, man kanske inte ha den rätt kompetensen vad det gäller ekonomi ,marknadsförening eller teknik.

Att sätta upp en linux server och kalla sej för webhotell är lätt, att ta resan att bygga en seriös tekisk plattform för drift av flera tusen webplaster är en annan övning, som kräver stora ekonomiska insatser.
klein är inte uppkopplad