Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Jun 2004
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Jun 2004
|
Personligen tycker jag att det är vansinne att lagra backuper på disk!
Visserligen så är man ju skyddad från brand m.m. om man backar till en disk med annan geografisk placering, men som i det här fallet när hackarna haft tillgång till servern så har dom alltså även haft tillgång till backuperna och kunnat radera dessa.
Backup till band som man byter dagligen samt sparar undan månads och årsband är helt klart att föredra!
Men jag kan tänka mig att webbhotell som hyr in sig i andras serverhallar oftast enbart har backup till annan hårddisk, och oftast även i samma burk eller i alla fall i samma lokaler. Detta just för att dom inte har möjlighet att åka till serverhallen varje dag för att byta backupband och ska dem som sköter serverhallen byta banden åt dem så kostar det givetvis en hel del extra.
Att ta backup över nätet till en bandstation som dem har på kontoret är inte heller aktuellt eftersom man betalar för mängden bandbredd man förbrukar i serverhallen.
Ni andra som kör med co-location, hur sköter ni backupen?
Ofta så finns det ju en backuptjänst att köpa av dem som säljer co-location, men den brukar ofta vara rätt kostsam om man räknar per GB som man vill backa och i så fall är det nog bara inkrementell backup som är aktuell.
Har man stora databaser att backa så är ju full backup i princip det enda som fungerar.
|