Har hållit mig från att svara på den här tråden men måste bara ventilera lite känner jag.
Tycker att det är alldeles för mycket häxjakt på proinet här; en användare skrev tex polisanmälan!? Vad är det egentligen du skall polisanmäla? Dig själv?

Ursäkta min humor men om du bedriver en seriös verksamhet så är backup A och O. Speciellt när du använder dig av ett hyffsat nystartat lågprisalternativ. När tog DU backup senast?
Jag ringde Proinet i morse vid 11-tiden, väntade i 20 sek sen så svarade en kille på supporten. Inget problem med väntetid alltså. Jag visste sedan innan vad som hade hänt eftersom jag läst på wn och följt driftinfo.net, jag ville nu veta "min" status och hur jag var drabbad.
Den infon jag fick då var att dom hade blivit hackade, servrar hade blivit raderade och TYVÄRR så hade även en del av NAS-backupen blivit raderad. I mitt fall var det extra tråkigt p.g.a att jag tydligen låg på web02 och hela dess backup hade blivit raderad. Jag frågade lite om deras backuprutiner och fick då förklarat för mig hur läget låg till. Web02´s backup var nu ivägskickad för återställning hos ett specialföretag, och förhoppningsvis om allt klaffade med återskapningen så skulle web02 vara uppe senare inatt eller imorgon(detta skall man väl ta med en nypa salt tycker jag).
Det här var givetvis väldigt prioriterat för dom, återskapning av raderade diskar är svindyrt (och då menar jag inte amatörprogram som getdataback osv) men det fick kosta helt enkelt svarade supporten.
Sen så kan man ju bara hoppas att dom som hackade burkarna förhoppningsvis inte körde någon killdisk-app på diskarna och lät det tugga i några timmar. Det skulle ju vara väldigt sorgligt för oss alla.
SÅ, proinet blev alltså sönderhackade. Vad som är gjort är gjort och går ej att ändra på. Supporten jobbar tydligen så gott dom kan.
Personligen så tycker jag att det sitter ett stort gäng okunniga gnällspikar på det här forumet och häver ur sig en hel del grodor. Har man blivit så enormt hackad och fått en stor del information förstörd(!) så tar det TID att få allting på fötter igen. Speciellt om man bedriver en tight verksamhet och inte har en armé av tekniker. Det är inte som att installera om WinXP precis, om nu någon skulle tro det.
Vill också poängtera att jag absolut inte jobbar hos Proinet, eller på något annat sätt är förknippad med deras verksamhet. Jag har endast en privat hemsida hos dom, och hittils har jag varit väldigt nöjd; extremt hjälpsam support, snabba servrar, bra med utrymme, cpanel med fantastico installerat osv osv. Något jag kan rekommendera helt enkelt. Jag hoppas att dom får ordning på sina problem så att vi alla kan leva ett lyckligt forum-liv
Till sist så vill jag säga att det är väldigt många företag som har blivit hackade den här senaste veckan, troligtvis pga av idioten Vilks mediahoreri. Senast i eftermiddags så fick jag ett samtal av en affärsbekant där någon hade lyckats hacka sig in i deras interna rapportsystem och lekt runt, raderat och lämnat ett litet "hacked by" meddelande. Jättekul verkligen.
Mvh
Ziggy