Citat:
Originally posted by ztream@Oct 2 2007, 00:04
7. Skaffa en bra domän. Domänen är det absolut viktigaste och mest kostnadseffektiva sättet att ranka högt hos Google. Säljer du stolar så skaffa stolar.se, har du inte råd med den så köp Stolarna.se, finns inte den så.... ja du förstår.
Edit: Glömde det viktigaste punkt nr 7
|
Att ha sitt nyckelord i domännamnet underlättar avsevärt inom SEO. Men jag tycker ändå att firmanamnet/varumärket är viktigare än en domän som rankar lite bättre på ett visst ord. Självklart så vill man komma över stolar.se om man säljer stolar, men jag skulle inte profilera mitt företag via den domänen. Särskilt inte om jag även säljer bord, bestick, glas och dukar. Hur många e-handlare säljer bara en produkt? Då är det bättre att hitta på ett firmanamn/varumärke som fastnar i folk medvetande. Med att starkt varumärke blir det betydligt lättare att ranka bra än med en premiumdomän, eftersom varumärket skapar naturliga inlänkar.
Dessutom så tycker jag att domäner som innehåller en massa nyckelord ofta brukar vara seo-spam och inte särskilt seriösa webbsidor. Stolar.se är säkert ett domännamn som lockar till klick om folk ska köpa stolar. Men stolarna.se, billiga-storlar, superbilligastolar.se osv är det inte.
Nu var det SEO det var frågan om och inte framgångsrikt företagande på internet i allmänhet. Men det är ändå dumt att välja domän efter vad man tror att Google gillar.