Ämne: Stabilitet
Visa ett inlägg
Oläst 2007-09-23, 16:53 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag skaffade Facebook idag, efter mycket knorr och gnäll. Stora delar av min bekantskapskrets har slutat använda telefonen och annonserar numera ut middagar, fester, biobesök, mm via Facebook istället. I stort sett ingen som jag känner har någonsin varit medlem på Lunarstorm eller något motsvarande community.

Att ha ett konto på Facebook visade sig inte alls vara så hemskt som jag först trodde att det skulle vara. Tvärtom så var det ganska intressant att få en överblick av stora delar av bekantskapskretsen. Jag blev även väldigt förvånad över att se hur många det var som hade ett konto på Facebook. Även personer som normalt varken använder mail eller messenger fanns där.

Jag tror inte Lunarstorm med flera tappar sina besökare och medlemmar till Facebook. Tjänsterna har olika målgrupper och användningsområden. Anledningen till att Lunarstorm tappar så mycket är förmodligen därför att det idag finns ett överflöd av communities. Konkurrensen hårdnar samtidigt som de etablerade sidorna får allt större press på sig att generera inkomster. Det innebär mer reklam eller kostnader för användaren.

Sen tror jag även att jokkoapa har rätt i att alla MMO-spel stjäl besökare från communities. Det är inte många 14åringar idag som sätter sig och färglägger sitt krypin, när han istället kan spendera tiden med att försöka skaffa en Holy Avenger +5 till sin Paladin. Även tjejerna börjar få alternativ till Lunarstorm i form av online-communities såsom Second Life.

Jag tror att just Lunarstorm är dödsdömt. Alltihop har fått en fjortisstämpel. Framför allt fjortisar är livrädda för att vara på platser som har fjortisstämpel. Hela konceptet med att vara fjortis bygger på att man inte ska framstå som fjortis. Lunarstorm börjar alltså få låg status inom sin egen målgrupp. Det kan bara gå åt pipan. Överlag så är det ett mission impossible att försöka bygga en långsiktig verksamhet som inriktar sig mot tonåringar. Vad som är inne och vad som är ute kan förändras över en natt. Det säger sig själv att dagens ungdomar inte är intresserade av samma saker som gårdagens ungdomar var. Fem år är ett tredjedels liv för en femtonåring.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat