Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
I nästan alla kulturer jag känner till så finns det samma grundläggande principer som t.ex. att via respekt för äldre, andras egendom osv. Kom med exempel på motsatser men jag tror nog att du får svårt att hitta några - framför allt i asien och mellanöstern.
|
Citat från Koranen:
"Era hustrur är för er som en åker; beträd därför er åker, när och som ni önskar. (Surah 2:223 "
"Upplever ni uppror från kvinnornas sida, ska ni först tala till dem, sedan överge dem i sängen, sedan får ni slå dem. (Surah 4:34 "
jag hade kunnat lista ett hundratal liknande citat men jag tror du fattar poängen....
..hedersmord...könsstympning m.m. m.m.......
Fin respekt det där...
Inget jag känner igen som grundläggande principer i den Svenska kulturen.
just my 2 cents...
|
Du pekar enbart på kvinnosynen, jag avsåg liiiite bredare saker än så. Dessutom, en gemensam (kommer inte på bättre ord) kvinnosyn är inte en grundläggande princip i den sk. västvärlden. Det finns grupper, om än med ett fåtal anhängare, med mindre tilltalande kvinnosyner inom kristendomen och i västvärlden med där även hedersmord förekommer. Islam har inte ensamrätt på det.
Sen om du vill läsa något intressant så rekommenderar jag Toran, inte den reviderade utan "originalet". Läs t.ex. vad de jämställer icketroende (=ickejudar) med. Det finns en hel del godis i den skriften.