Visa ett inlägg
Oläst 2007-09-20, 06:14 #27
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Johan Hartikainen
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Man bränner inte en flagga, eller annan symbol för en nation etc., det tillhör uppfostran/god ton/ren hyfs/hänsyn/respekt.
Sen att man inte förklarar krig för en flaggbränning är en annan sak. Bara för att vissa gör det behöver inte andra lägga sig på samma (barnsliga) nivå. Att det finns trångsynta och snedvridna människor är ingen nyhet och att det i de allra flesta fall visar sig vara muslimer är inte heller det någon nyhet.

Du pratar om trångsynthet, tycker inte du att det är lite trångsynt att tro att hela världen utgår ifrån samma uppfostran eller "hyfs"? Tror du att hela världen delar Sveriges uppfattning om vad en god uppfostran innebär?
Jag möter för mycket folk som är övertygade om att Sveriges och västvärldens ideal och värderingar är överlägsna alla andra.
Kosovo är ett levande exempel på hur det går när man försöker "bygga" en stat på våra ideal.

Ang. Bränning av flaggor etc så ser jag inget fel med det. Jag tror på yttrandefrihet och då har vem som helst rätten att bränna den svenska flaggan. Om det är deras sätt att uttrycka avsky för någoting så tycker jag det är bra. Ingen skadas även om några patrioter ute i stugorna vänder sig i sömnen.
Och ang. Lars Vilks så har han sig själv att skylla. Han visste exakt vad som skulle hända vid en publikation av dom bilderna, och det var därför han gjorde det. Enorm publicitet och grym PR.
I nästan alla kulturer jag känner till så finns det samma grundläggande principer som t.ex. att via respekt för äldre, andras egendom osv. Kom med exempel på motsatser men jag tror nog att du får svårt att hitta några - framför allt i asien och mellanöstern. Läs koranen och prata med muslimer så märker du att de, förutom att dela vanliga värdegrunder med "oss", också är hårdare mot dem som inte lever upp till deras egna sociala värderingar och regler. Förväxla inte trångsynthet med objektivitet. Avsaknad av objektivitet ger trångsynthet, det är nog inte jag som helt saknar objektivitet i det här fallet.

Om det är yttrandefrihet att förstöra/förvanska en symbol för ett annat land/folk etc. så är det samma yttrandefrihet att göra rondellhundar av vad som helst. Hade Vilks gjort en av Bush hade det möjligen blivit en liten notis om det och ingen hade brytt sig. Hade han gjort den av jesus eller påven så kanske kyrkan hade skickat ett pressmeddelande där de tyckte att det inte var passande osv.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat