Citat:
Originally posted by Robert@Jul 7 2004, 12:23
zoran: Tvinga? Om användaren tex endast öker på bokstaven "a" så får den ju tusentals träffar. Jag ber då användaren att förfina sökningen. Det är väl normalt, knappast oanvändarvänligt, snarare tvärtom.
Sen är det givetvis inga problem med [1][2]... etc, jag gör detta manuellt öven fast jag skulle kunna få den funktionaliteten gratis i .Net
Kullervo: Javisst, det är inga problem att se hur många recordsets jag har fått, men då är ju "skadan" redan skedd: sql satsen har körts och alla rs har skickats till webservern (IIS6 i mitt fall). Då kan jag ju lika gärna visa alla resultat när jag ändå har dom tillgängliga.
Såsom jag ser det:
En count sats tar längre tid än en select, men det blir bara ett minimalt recordset att skicka tillbaka. Dock måste jag köra en count före varje sökning, dvs 2 sql satser (den andra bara om counten är under ett givet tal, ex 100st)
Frågan är vad man tjänar på?
|
Nja, jag vet inte riktigt om jag håller med dig. Jag tycker att en BRA sökmotor låter användaren bestämma vad den vill söka efter. Visst, du kanske kan ta bort möjligheten att söka efter 1-teckensträngar men resten ska gå.
En annan sak, även om du skickar hela recordsettet till webbservern är inte jobbet klart. Den stora biten återstår. RS ska bearbetas och sättas i snygga div-ar eller tabeller och skickas till användarens browser. Det tar betydligt längre tid. Speciellt om du har databasservern på samma maskin som din webbserver.
/Z