Visa ett inlägg
Oläst 2007-09-19, 16:35 #40
Gidlof Gidlof är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 44
Gidlof Gidlof är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 44
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson
Citat:
Originally posted by -Gidlof@Sep 19 2007, 07:34
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson
Utan tvekan får du som företagare inte påstå att du är bäst, billigast etc utan att det faktiskt är sant och går att bevisa. Om TV4 har som slogan att deras tv-sida är bäst i Sverige, så måste de ha något som styrker det.
Om du tror på detta så kan du stämma var och varannat företag. Som i mitt förra inlägg ser du att de två exempel som jag la in, Toffifees slogan "Man har så kul med Toffifee" och Felix slogan "Gör det goda godare". Ingen slogan stämmer överens med verkligheten.
Du kan nog sällan ställa fram ett påstående som stämmer överens för ALLA människor och gör därför ditt resonemang omöjligt i praktiken. I ditt sätt att resonera är Bill Gates fattig lika väl som att jag är rik.


Jag kommenterade bara användandes av "bäst och billigast" som är påståenden om att man är "framför" alla andra.

Varken Felix eller Toffifees slogans är konstruerade på det viset, och de var ingenting som jag tog upp i mitt svar. Med tanke på att det finns en hel drös stämningar och fall i marknadsdomstolen rörande just bäst och billigast kan du ju fortsätta säga vad du vill och ignorera rättsfall. Du har säkert rätt, samhället har fel.

Hade Felix sagt att "Vi gör det goda godast" hade de suttit i skiten de med, btw.
Ptja..
Bäst, snyggast, vackrast, roligast. Välj vad du vill. Hela tiden handlar det om vad varje enskild människa tycker. Ingen i världen kan någonsin bestämma för mig vad bäst är, eller vad roligast är. Det är det upp till mig som enskild individ att avgöra. Så gäller det för alla. Därför sätter massvis med företag sina slogans lite som dom själva vill.

Låt mig visa ett par tydliga exempel bland företag runt om...

Viasat har ett tydligt och klart budskap, "Your number one entertainer".
RixFM har ett ännu tydligare budskap, "Bäst musik just nu!".
Siba säger klart och tydligt "Hos oss får du råd" vilket inte stämmer överens för alla.
IKEA fortsätter briljera med "Ingenting är omöjligt!" vilket är ett kvalificerat skitsnack.
Cloetta säger tydligt i sin slogan att dom är det rätta, "Tag det rätta, tag Cloetta".
Teknikmagasinet väljer "Meningen med livet" som slogan, vilket inte heller stämmer överens för alla.

Vad det gäller att inte kräva motprestation är det också ett kvalificerat skitsnack. Alla företag kräver motprestation.

I och med att inte kräva någon motprestation av kunden ska man ge kunden det han vill ha utan att kunden ska behöva göra någonting. Inte ens betala eller inte ens behöva gå till affären eller besöka deras webbplats. Det skulle dessutom bli en olaglig handling - då det krävs att kunden själv betalar varan eller tjänsten.
Gidlof är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat