Citat:
Ursprungligen postat av Filip
Citat:
Originally posted by -kullervo@Jul 7 2004, 00:38
Citat:
Ursprungligen postat av Frej
BrightStore är bra.
Men jag vet inte om det är i din prisklass.
Går på runt 3900:- för en licens.
|
Vad kan ett backup-program göra? Förstår inte vitsen. Så här gör jag:
Kopierar alla webbkataloger och andra stora filer till backupdisk varje natt. Databas backup:as och komprimeras till backupdisk också varje natt varefter den skickas hem med FTP till hemmaservern. Backup till hemmaservern på alla stora filer gör jag manuelt lite då och då. Har ett script som samlar ihop alla konfigureringsfiler och script.
|
Men då har du alltså skrivit allt det där själv vad som ska göras?
Jag efterfrågade ju alltså ett färdigskrivit program, som gör allt utan att jag behöver tänka ut vad som måste göras.
|
Med den inställningen tror jag att det är bäst att du anlitar någon firma att göra det åt dig. Det är säkrast ifall du är rädd om datan.
Tyvärr finns det inga "program" som kan lista ut vad du vill göra och var du lagrar viktiga data.
De flesta backupprogram är MYCKET krångligare att konfigurera än att skriva några skripts. Speciellt ifall du "inte vill göra jobbet själv".
Jag vet inte riktigt om du har fysisk tillgång till maskinen och i så fall till vilken grad men jag antar att din leverantör kan erbjuda dig tjänsten att ställa burken i det skedet den var när du hyrde den. Med andra ord behöver du tänka på att backa de filer du lägger in efteråt, så som databaser och webbfiler.
Jag skulle rekomendera ett cron-jobb som dumpar databasen på en fil, på webbservern och sen ett cronjobb som mha ssh(scp), eller rsync över ssh kopierar alla filer till din hemmamaskin.
I annat fall kan du höra av dig till mig så kan min firma hjälpa dig med det.
/Zoran