Citat:
Originally posted by Anders Larsson@Sep 18 2007, 22:50
Utan tvekan får du som företagare inte påstå att du är bäst, billigast etc utan att det faktiskt är sant och går att bevisa. Om TV4 har som slogan att deras tv-sida är bäst i Sverige, så måste de ha något som styrker det.
http://www.marknadsdomstolen.se/avgoranden...06/Dom06-23.pdf
|
Men alltså.. "Bäst" det är en väldigt knepig sak.
Hur kan man vara bäst?
Enligt vem är man bäst?
Vem bestämmer att man är bäst?
Räcker det inte med att springa runt på stan med en kamera och be folk läsa upp en text mot en liten summa.
" Ja, Alper är bäst i hela världen på att cykla "
Så om jag har det inspelat att 500 personer säger så, så borde jag kunna marknadsföra mitt företag med " Alper är bäst på att cykla, köp cyklar av honom "..
Eller har jag fel?
Vad säger marknadsdomstolen om vem som är bäst, och vem bestämmer det egentligen.. riktigt rörigt tycker jag
EDIT1:
(man behöver självfallet inte muta folk att säga något, går att fråga 10.000 pers om vem dem tycker är bäst tills man hittar sina 500 som tycker att man själv är bäst också..)
EDIT2:
Falcon
(tror jag det var) stämde carlsberg för ett antal år sen för att de använt sloganen " Carlsberg - The best beer in the world " Motparten menade att så inte alls var fallet, så Carlsberg blev tvugna att byta slogan.. så nu kör dem istället med " Carlsberg - Probably the best beer in the world ".. eller t.o.m med .. "Carlsberg don't do the weather, but if we did it would
probably be the best weather in the world."
"Alper -
Probably the best Webmaster in the World"