|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Jag tycker varken att man ska bränna andra nationers flaggor eller skända religiösa personligheter. Men när det händer så tar jag det med en axelryckning. Det har ingenting med passivitet att göra, utan beror endast på att sådant inte är viktigt för mig. Vid närmare eftertanke så tycker jag det är strålande om de kan bränna en flagga eller två för att få utlopp för sina aggressioner. Även om demonstranterna ser tokiga ut i mina ögon, så är de i sig ett litet framsteg. Det är ett väldigt bra sätt att visa sitt ogillande på. Betydligt mer civiliserat än att spränga sig själv och andra i luften.
När danskarna publicerade bilder på Mohammed så hackade några muslimer en av mina svenska webbsidor som ”hämnd”. Då föredrar jag att de bränner en flagg istället. Visst är jag beredd att försvara svenska värderingar och yttrandefrihet, men jag anser inte vår flagga spelar så stor roll i dessa sammanhang. Det är inte vår flagga som utgör det som är svenskt.
Tänk om alla konflikter kunde lösas genom lite flaggbränningar och demonstationer. Det vore utmärkt tycker jag. Passivitet i den här typen av situationer är nog mycket önskvärd. I annat fall så skulle konflikten snabbt trappas upp och bli värre. En konflikt där båda parterna alltid besvarar den andra partens aggressioner har en tendens att eskalera och att aldrig nå ett slut. Irsael-Palestina konflikten är ett bra exempel.
Jag skulle dock vara intresserad av vad MrNice anser att man ska göra när en nations flagga skändas? Hur ska man agera för att påverka situationen till det bättre menar du? Om passivitet är något negativt, vilken form av aktivitet bör vi då ägna oss åt?
|