Visa ett inlägg
Oläst 2007-09-17, 01:27 #33
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Originally posted by wizzo@Sep 16 2007, 13:25
Du är korrekt jag hajar inte riktigt det hela men jag googlade på Internet och läste på den här sidan.
http://www.ekonomikonsulter.se/avdrag.asp
Så nu förstår jag lite av era förklaringar tyvärr så är det så mycket mer bollar i luften som krävs för att förstå allt fullständigt. Så jag tror inte mer förklaringar kommer göra saken lättare för mig då jag har så mycket mer funderingar på grundläggande begrepp, deras funktioner samt anledning till deras existens.

Finns det inget svenskt företagsspel (AB resp. enskild firma) som man kan köpa? För att lättare få en inblick och förståelse för hur och varför siffrorna rör sig på ett visst sätt i en Balansräknings samt Resultaträknings uppställning.
Jag har lättare för att förstå saker genom att spela som lärande medel jämfört med att räkna på en massa räkne exempel. :blink:
Jag förstår hur du känner dig, inte länge sedan man själv var där. Verkliga exempel är lättare att förstå, men jag ska ge dig en förklaring till

Ett AB betalar vinst-skatt på det årliga resultatet/vinsten. Om en kostnad för bolaget inte är avdragsgiltligt så "betalas" den "efter" att vinstskatten är betald. För att blanda scenariona ovan så skulle det kunna se ut så här:

100 000 intäckter
50 000 i lönekostander

5 000 icke avdragsgiltliga kostnader

Vinstskatten ska betalas på vinsten (45 000) + de icke avdragsgiltliga kostnaderna (5 000). Hade allting varit avdragsgiltligt så hade endast de 45 000 som var vinst beskattats.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat