Ämne: SQL-problem
Visa ett inlägg
Oläst 2007-09-16, 16:18 #10
Althalos Althalos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Althalos Althalos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Själva queryn:

Kod:
$result = mysql_query("INSERT INTO boat (name, boat_type_id, length_overall, length_hull, length_water, width, depth, 
 * * * *depth_min, deplacement, engine, rig, lys, hull_id, hull_construction, rig_height, 
 * * * *rudder_id, stern_id, other, fuel_tank, water_tank, bunks_min, bunks_max, cabin_height, interior, constructor_id) 
 * * * *VALUES ($name, $boat_type, $length_overall, $length_hull, $length_water,
 * * * *$width, $depth, $depth_min, $deplacement, $engine, $rig, $lystal,
 * * * *$hull_id, $hull_construction, $rig_height, $rudder, $stern, $other, $fuel_tank, $water_tank,
 * * * *$bunks_min, $bunks_max, $ruffhojd, $interior, $c_id)");
Varje variabel har fixats på det här sättet:
Kod:
function fix($value) {
 * *if ($value == "-") return "";
 * *if (strlen($value)>0) return "'".$value."'";
 * *else return "NULL";
 * *}
$name = fix($info['name']);
Bry er inte om if $value == "-" det är bara en fulhaxx. Datan kommer ifrån en annan databas och när ingenting finns skall den egentligen vara null, men ibland är den inte det.

Det senaste felmedelandet är:

You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near ' NULL, NULL, NULL, NULL, NULL, NULL, NULL)' at line 6

Det spelar roll ifall det är 0 eller null, eftersom vissa grejer kan vara noll, men null kommer när datan presenteras visa "-", alltså att man inte veta.
Althalos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat