Citat:
Ursprungligen postat av Per
Citat:
Ursprungligen postat av wizzo
Tack för exemplet men jag förstår fortfarande inte riktigt vart i dem stegen som man aktivt gör avdraget för den anställde i Aktiebolaget?
Är konceptet med avdragsgilla löner nånting som sker automatiskt och osynligt för *användaren* Eller måste man själv se till att aktivera den funktionen så att säga?
|
Problemet verkar ligga i att du inte förstår konceptet med avdrag? (Rätta mig om jag har fel.)
Avdragsrätt betyder i princip att du från din beskattningsbara inkomst får subtrahera den avdragsgilla kostnaden och därmed sänka beskattningsunderlaget. Alltså: ditt bolag fakturerar 100 tkr (moms och dylikt kan vi skita i) och betalar ut lön (inkl. arbetsgivaravgifter) på 50 tkr vilket är avdragsgillt (i princip är lön alltid avdragsgill enligt praxis). Kvar finns då 50 tkr som beskattas med bolagsskatt (i det här fallet).
Jag vet inte om jag förvirrar eller förklarar..
|
Du är korrekt jag hajar inte riktigt det hela men jag googlade på Internet och läste på den här sidan.
http://www.ekonomikonsulter.se/avdrag.asp
Så nu förstår jag lite av era förklaringar tyvärr så är det så mycket mer bollar i luften som krävs för att förstå allt fullständigt. Så jag tror inte mer förklaringar kommer göra saken lättare för mig då jag har så mycket mer funderingar på grundläggande begrepp, deras funktioner samt anledning till deras existens.
Finns det inget svenskt företagsspel (AB resp. enskild firma) som man kan köpa? För att lättare få en inblick och förståelse för hur och varför siffrorna rör sig på ett visst sätt i en Balansräknings samt Resultaträknings uppställning.
Jag har lättare för att förstå saker genom att spela som lärande medel jämfört med att räkna på en massa räkne exempel. :blink: