|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Jul 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Jul 2005
|
Jag tycker du missar poängen Mats. Att lägga in sina leverantörers artikelnummer i sin egen interna databas är ju en självklarhet. Det skulle vara omöjligt att driva en verksamhet i större skala annars.
Vad gäller att göra artikelnummer sökbara för kunden så är det klart att även tillverkarens artikelnummer kan fylla en funktion. Men nu var det inte en fråga om leverantörers eller tillverkares artikelnummer som skulle vara sökbara, utan konkurrenters. Jag anser att det finns en stor skillnad där.
Om en konkurrent tog mina artikelnummer och gjorde dem sökbara i någon form av prisjämförelse i sin egen shop, så skulle jag vara måttligt road. Jag blir förbannad oavsett vad mina konkurrenter stjäl av mig. Oavsett om det är mina produktbeskrivningar, produktegenskaper, produktbilder eller artikelnummer. Artikelnumren är väl inte lika fredade som övrigt material, men det känns i alla fall som att en sådan konkurrent hade gått över gränsen. Vill man ha något av mig så får man fråga först. Jag är inte snål eller ovillig att samarbeta, jag gillar bara inte när man förser sig av mitt material bakom ryggen på mig.
Förmodligen så är det ingen som till 100 % vet om det är lagligt att ta ett annat företags artikelnummer. Jag har svårt att tro att det har prövats i HD och det är därför osannolikt att det skulle finnas prejudikat.
Lagligt eller inte så kan det vara oetiskt att förse sig av konkurrentens artikelnummer. Mitt råd till dig Adestro är att maila konkurrenten och fråga om det är ok. Anser konkurrenten att det inte är ok, så är det helt enkelt inte ok. Bara därför att något inte är olagligt så betyder det inte att man bör uppföra sig som första klassens slajmboll.
Edit: Jag kanske överreagerar lite. Det kanske är smart att lägga in konkurrentens artikelnummer i sin egen sökfunktion. Själv tycker jag inte att det är helt ok om man inte frågar först. Men min åsikt kanske inte hör hit egentligen.
|