Ämne: GPL
Visa ett inlägg
Oläst 2007-09-11, 18:31 #3
demomusic demomusic är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2004
demomusic demomusic är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Ursprungligen postat av madwax
Jag har innan tolkat det såsom att man får använda sakerna så länge det inte är kommersiellt, det vill säga att man själv tjänar pengar på det. Stämmer det?

Vill bara klargöra att så är INTE fallet. Du får använda det hur kommersiellt du vill, men alla som köper editorn av dig får då rätt att i egen regi ändra, sälja den etc.

Citat:
Ursprungligen postat av madwax
Eller är det så att man får sälja det men då måste man även bifoga källkoden till programmet?
För att ta något konkret. Jag har hittat en WYSWIG editor som jag gärna vill ha med i min webbapplikation. Den lyder under GPL. Om jag nu vill distribuera min applikation, ta betalt för den och även lämnar med källkoden, får jag då använda den här wyswig editorn?
Endast om editorn är licensierad under LGPL eller liknande som tillåter bundling med den egna kod. Annars är risken att man kan tolka editorn + övriga applikationen som EN och samma applikation varvid GPL-licensen gäller för allt du säljer.

Det viktiga för att förhindra det är att se till att applikationen fungerar själv utan GPL-komponenterna. Därefter kan du som extratjänst installera GPL-editorn hos din kund efter att du distribuerat resterande kod.
demomusic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat