|
Bara ett inlägg till!
|
|
Reg.datum: Sep 2004
|
|
Bara ett inlägg till!
Reg.datum: Sep 2004
|
1. Beror helt på vad som står i avtalet. Många skriver in i sina avtal att de ska behålla rättigheterna till koden, andra gör det inte. Har dom köpt den färdiga produkten som en produkt, eller som licens? Troligtvis är det ursprungsföreningen som äger rättigheterna då du har sålt det. Du har att välja på att köpa tillbaka det, koda om det, eller höra om du kan sälja det mot att dom får en viss summa per licens du säljer.
2. Att ta en lägre summe till efterkommande är inte juste, men det är inte på något sätt otillåtet. Dock skulle jag rekommendera att du försöker ta samma summa, och istället erbjuda viss anpassning av applikationen.
3. Ska du ta ut en månadsavgift så tycker jag att du räknar fel. Om priset i alt 2 är X kronor, så tycker jag att månadsavgiften ska vara någonstans mellan X/60 och X/24, dvs att du ska ha igen pengarna du skulle ha fått om du sålt det, på mellan 2 och 5 år. Givetvis är det beroende av hur mycket applikationen kommer att vidareutvecklas under tiden, och hur mycket support som kan tänkas behövas/erbjudas. Alltså, om den färdiga applikationen kostar 10000 så är en rimlig månadskostnad mellan 169kr och 395kr
|