Citat:
Originally posted by melin@Sep 10 2007, 00:59
Jag ser gärna att dessa mytomspunna datorer är sanning.. isåfall inhandlas det omgående 3-4st till föreningen
|
Precis. Tillverkarna skrotar då sina kvalitetssegment eftersom de inte längre efterfrågas. Sen sitter ni där efter ett år och svär högt över att ni inte kan hitta några kvalitetsmaskiner som kan ersätta era fyra datorer som precis gått sönder

. När ni väl hittar de bra maskinerna så kommer de inte längre kosta ca 14k som idag, utan 30k. Minskar efterfrågan på vettiga hårddiskar och processorer så ökar priset (tvärtemot vad grundkursen i nationalekonomi säger om tillgång och efterfrågan). Antalet gib och ghz i datorerna kommer naturligtvis hela tiden att öka och bli billigare och billigare. Jag talar nu om kvalitén på prylarna och inte själva prestandan.
Men, men, som jag själv sade innan så skulle även jag springa och köpa en sådan dator omgående. Vad hände med den där lilla saken från Asus (eeepc) som skulle marknadsföras till u-länder och små barn? Skulle kosta mellan 1500 och 2000 kr har jag för mig.