Citat:
Originally posted by LJO@Sep 6 2007, 18:10
Klart det är relevant. Kvalitet före kvantitet. Dessutom har webbplatsägare självklart rätt att ställa krav på annonsörer. Kravet kan vara i form av en viss klickfrekvens eller avslutsfrekvens. Uppfylls inte den så har webbplatsägaren rätt att avbryta annonseringen. Bra annonsörer är för övrigt ute efter mätbara resultat (vilket dock inte alltid behöver innebära direkt försäljning) och jobbar kontinuerligt med att förbättra sin marknadsföring. Med rätt betalningsmodell kan båda parter ställa krav på prestation. Det är lätt att gömma sig bakom "varumärkesbyggande", både för annonsörer och för webbplatsägare. Visst, men mät då åtminstone effekten!
Självfallet tycker jag dock att KIAIndex har en funktion att fylla, men det finns enligt min mening en fixering vid det hos vissa som är överdriven (samtidigt som det å andra sidan finns för många som inte ens vet vad det är).
|
Jag håller med dig på flera punkter "lustigt" nog. Men vad jag menade med relevans var väl just att där faktiskt KIA gör en stor skillnad är för de siter som säljer på CPM.
Jag kanske tolkade ditt första inlägg på fel sätt, men i mina ögon såg det ut som att du menade att KIA inte var något att bry sig speciellt mkt i då man helst köper på klick.
Köpa på klick ja då är det en helt annan sak. Då har ju inte antalet besökare som kommer se annonsen någon större roll då du just bara betalar för klicket. Men som tidigare nämnt så görs det en hel del CPM köp och det ökar drastiskt i takt med att tidningsförsäljningen dalar. De gamla vana printköparna är vana vid: Säljs i 70 000 upplagor, pris för fast placering i denna tidning. CPM blir ju då det närmaste för dem i köpet.
Jag måste också passa på att hålla med Palmik att det är många köpare som faktiskt inte är alls intresserade av att få ett resultat presenterat. Förutom då möjligen ett bevis på de antal visningar man köpt. Kan verka skruvat men jag tror faktiskt ditt argument har en stor poäng där. Man vaktar sin rygg lite. Vid köpen i tidningarna som man gjort i hundra år så pyntar man och hoppas på det bästa. Ingen chef som blir sne eller dylikt.
Sedan finns det givetvis en skara med riktigt kompetenta köpare också, som mäter statistik från dag ett och jobbar med annonserna kontuinerligt under perioden för att förbättra resultatet. Men desvärre är dem ganska lätträknade just nu iaf.